مسکن پارسه

محسن عبدی ۰۹۱۲۶۲۲۳۶۷۱

مسکن پارسه -تلفن باغ ویلا
انواع سند ویلا و باغ ویلا

انواع سند ویلا و باغ ویلا

تاریخ ثبت : ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
تعداد نمایش : ۳۶۴۳
میزان مطالعه : کمتر از یک دقیقه

 

انواع سند

 

در هنگام خرید یک ویلا و یا باغ ویلا یکی از نکات بسیار مهمی که هر دو طرفین معامله بدان توجه دارند نوع سند ومالکیت آن ملک میباشد. حال این سوال به بوجود می‌آید که چرا هر برای دوطرف این نکته حائز اهمیت است ؟ برای خریدار این بحث به جهت اینکه در آینده در نوع کاربری باغ ویلا و یا مشکلات مربوط به مالکیت،  در سند بوجود نیاید بسیار مهم است برای فروشنده نیز علاوه براینکه نوع معامله بسیار بی نقص تر، مطمئن‌تر و جلب اعتماد و رضایت مشتری را در پی خواهد داشت پس مسلما آن معامله رابا خیال آسوده ترانجام میدهد خوب ناگفته نماند که از نظر قیمتی هم میتواند باغ ویلایی با قیمت بهتری به فروش برساند.

باغ ویلا و و یلاهایی که در منطقه ملارد و شهریار واقع شده اند علاوه برتمامی امکانات و تجهیزاتی که جهت آسایش و تفریح ساکنین خود دارند باید از جهت نوع سند و مالکیت مورد بررسی قرار بگیرند . ما دراین مقاله سعی داریم تا شما را با انواع سند آشنا و توضیحاتی جهت افزایش هرچه بیشتراطلاعات شما در این زمینه بپردازیم .

در مرحله اول نام تمامی اسناد موجود از باغ ویلا و ویلا‌های موجود در منطقه شهریار و ملارد را نام برده و سپس در مورد موارد مهم‌تر توضیحی را ارائه خواهیم داد.

انواع سند‌های ویلا و باغ ویلا  :

  • 1-سند تک برگ       2-  تک برگ مشاع    3- تک برگ شش دانگ            4- بنچاق                             5- شش دانگ          6- پنج دانگ            7- چهار دانگ                         8- سه دانگ           9- دو دانگ            10 - یک دانگ                    11- سیم سربی                       12 -برگ واگذاری   13- اوقافی بنیادی        14 - تعاونی                        15- آستان قدس       16-وقوفه عامم         17 وقوفه خاص                    18-شهرداری،                       19- دولتی              20 – قولنامه           21 - تاییده دهیاری     

  •                       22- مشا            23-   اعیانی             24-وکالت از سند مادر            25- قولنامه ای                      26 – بنیادی        28 - اجرایی دادسرا

  •                      27-  شش دانگ ماده 147                     29 قولنامه ای از سند مادر           

   

 

         

 

 

سند تک برگ :

 اسناد مالکیت که جدیداً ادارات ثبت صادر می‌کنند به صورت سند تک برگی است و فاقد پلمپ سربی است در گذشته این گونه سند به صورت دفترچه ای و منگوله دار یا همان پلمپ سربی ارائه میشد که امروزه به دلیل نواقصی من جمله نداشتن کروکی دقیق از ملک ، امکان جعل و در کل عواملی که به گونه ای باعث ضعف امنتیتی تلقی میشد حذف و سند تک برگ جایگزین آن شده است .سند تک برگ از آنجایی که رسمی است در همه جا معتبر است و دولت دارنده آن را مالک ملک می‌داند و علاوه بر این چون صدور آن سیستمی و مکانیزه است و احتمال جعل در آن بسیار کم است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند علاوه براین سند تک دارای مزایای دیگری همچون :  وجود نقشه هوایی کاداستر ملک روی آن ، وجود هولوگرام روی سند تک برگ ، روند چاپ آنها کاملاً سیستمی و مکانیزه است که امکان جعل و نقص را به حداقل‌ترین حالت میرساند، صرفه جویی در وقت و هزینه و مهم‌ترین عامل که در باغ ویلا و یلا بسیار مهم تلقی میشود درج نوع کاربری میباشد که از مسکونی به باغ ویلا و ویلا تغییر پیدا کرده باشند مانند تمامی با ویلای موجود در شهرک ویلایی تیسفون که سند آنها با کاربری باغ ویلا گرفته شده وبه جهت اعتبار در درجه بسیار بالایی قرار دارند و به همین دلیل نسبت به سایر شهرک‌های باغ ویلایی  در منطقه شهریار و ملارد قیمتی بالاتر دارند. یکی دیگر از مسائل حائزاهمیت در مورد سند تک برگ این است که در صورت وجود شریک یا شرکا در یک ملک، هر مالک حتی اگر به اندازه نیم دانگ سهم داشته باشد، سند مجزا خواهد داشت.

 

سند شش دانگ :

سند‌های شش دانگ مربوط به ملک یا زمینی است که تنها یک مالک دارد و تمامی حق و حقوق ملک به مالک قید شده در سند برمی ‌گردد شش‌دانگ به معنای شش جهت است یعنی جهت شمال ، جنوب ، شرق ، غرب ، بالا و پایین ؛  منظور از کلمه بالا و پایین به فضای بالا و زیرزمین اشاره میکند.که فرد در صورت تمایل میتواند سند شش دانگ خود را به صورت تک برگ تهیه کند این نوع سند نیز به عنوان یکی از معتبرترین و رایج‌ترین اسناد تلقی میشود که اغلب مشکل حقوقی کمی در خصوص آن شاهد خواهیم بود.

شاید شما سند شش دانگ  ماده147  را شنیده اید این نوع سند به این نکته اشاره دارد که اشخاص با دادن قولنامه‌های خود، از اداره ثبت تقاضای صدور سند مالکیت به نام خویش کرده‌اند.

 

سند مشاع :

مشاع در لغت به معنی شراکت است. زمانی که ملکی دارای چندین مالک است، سندی که برایش در نظر گرفته می‌شود، مشاع نام دارد و به این معناست که جز بخ جز آن ملک کتعلق به همه‌ی شرکاست به همین دلیل فرآیند خرید یا فروش این نوع املاک کمی پیچیده‌تر از سایر است لازم به ذکر است که مشاع بودن بدین معنا نیست که سهم هرکدام از مالک‌ها در دفتراسناد ثبت نشده باشد بلکه سند مالکیتی جداگانه با درج سهم مالکانه مشاعی شریک ثبت و صادر میشود در مورد باغ ویلاها نیز این امر رعایت شده و در صورتی که ویلا یا باغ ویلا به صورت مشاع باشد قبل از هرکاری تمامی استعلامات لازم جهت اطمینان خاطر خریدار گرفته و در اختیارشان قرارمیگیرد.

 

 

بنچاق :

 تا پیش از تصویب قانون ثبت، بنچاق سندی عادی بود که توسط اشخاص باسواد و مورد تایید هردوطرفین  نوشته می‌شد و معتمدین و علمای دینی آن را مهر و امضا می‌کردند و از آن برای اثبات مالکیت استفاده می‌شد.اما امروزه پس از تصویب قانون ثبت این کار باید به صورت رسمی و در دفترخانه انجام شود . بنچاق همان سند رسمی است که از دفترخانه به شما تحویل داده می‌شود. بیشتر مردم سند رسمی ملک و آپارتمان را که پس از خرید و فروش ملک، دفترخانه، سند رسمی را تحویل خریدار می‌دهد را بنچاق می‌شناسند که باید ممهور به مهر و امضای سردفتر نیز باشد.

 

 

سند به صورت قولنامه ای :

 

قولنامه یک سند و نوشته عادی برای انجام معامله است که بین فروشنده و خریدار تنظیم و امضا می‌شود. هر کدام از فروشنده و خریدار با قولنامه نسبت به هم تعهداتی را قبول می‌کنند و زمانی را برای انجام آن تعهدات در نظر می‌گیرند. این نوع سند به معنای سندی که توسط اداره ثبت اسناد تنظیم نشده و رسمی نمی‌باشد بنابراین در خرید و فروش این نوع ملک‌ها خریدار باید دقت بسیار بالایی را بکار بگیرد و با انجام مراحل قانونی تمام استعلامات ملک را قبل از خرید چک کند و البته پس از خرید میتواند به راحتی برای گرفتن سند تک برگ اقدام کند .

 

 

وکالت از سند مادر :

تمامی املاک کشور دارای سند مادر 6 دانگ هستند ولی در برخی از مواقع به دلیل وجود مسائلی همچون: فقدان سند رسمی، آماده نبودن سند تفکیکی، فرار مالیاتی، در رهن بودن سند ملک، عجله‌ی فروشنده ملک برای انجام سریع‌تر معامله و ... امکان استفاده از سند 6 دانگ برای انجام معامله وجود ندارد و در این حالت از سند وکالتی برای خرید و فروش ملک استفاده می‌شود ایم نوع وکالت ازسند مادر ، سندی است که به نام شخص یا اشخاصی دیگر، به عنوان وکیل فروشنده اصلی تنظیم می‌شود. گاهی شخصی به دلیلی که خود توانایی فروش ندارد، به یک یا چند نفر وکالت می‌دهد. برای اینکه سند وکالتی از اعتبار لازم برخوردار باشد، باید به صورت رسمی و محضری ثبت شود خرید و فروش ملک از طریق وکالت نامه می‌تواند مشکلات قانونی بسیاری را در آینده برای خریدار ایجاد کند و به همین دلیل است که وکالت نامه حتماً باید به صورت کتبی و قانونی تنظیم شود.

 

سند به صورت اعیانی ( عرصه و عیان )  :

 

 در ابتدا به تعریف کلی از دو لغت عرصه و اعیان میپردازیم ،اعیان  در حقوق به معنای ساختمانی است که روی زمین بنا شده است و عرصه به زمین و مکانی که ساختمان روی آن بنا شده است و سند اعیان و عرصه به سندی گفته می‌شود که وضعیت اعیان و عرصه را به صورت واضح مشخص می‌کند. کسی که سند مالکیت عرصه به نام میشود یعنی زمینی که ویلا و یا باغ ویلا  در آن بنا شده به او تعلق دارد و کسی که سند مالکیت اعیان به نام آن میباشد یعنی واحد‌ها یا بنای آن ملک به او تعلق دارد. اما توجه داشته باشید اگر سند شش دانگی به طور کلی به نام شما باشد هم شامل عرصه و هم شامل اعیان است و هردو به نام شخصی میشود که داخل سند شش دانگ نام او آورده شده است.

لازم به ذکر است که یک ملک علاوه بر عرصه و اعیان دارای کاربری مشخصی نیز میباشد بنابراین در هنگام خرید به نوع کاربری آن که در گواهی ساختمان یا همان پایان کار ذکر میشود دقت کنید.

 

مسکن پارسه 

 مسکن پارسه با چند دهه فعالیت در زمینه خرید و فروش انواع باغ ویلا در منطقه شهریار و ملارد با تمامی نکات و جزئیات انواع سند و موارد مورد توجه در هنگام خرید باغ ویلا کاملا مطلع است و شما میتوانید با مشاوره با کارشناسان خبره مسکن پارسه بهترین  و مطمئن خرید را دراین منطقه داشته باشید.

تماس از طریق واتس آپ