مسکن پارسه

محسن عبدی ۰۹۱۲۶۲۲۳۶۷۱

مسکن پارسه -تلفن باغ ویلا
انواع آبنما در ویلا و باغ ویلا

انواع آبنما در ویلا و باغ ویلا

تاریخ ثبت : ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
تعداد نمایش : ۲۷۶۷
میزان مطالعه : کمتر از یک دقیقه

آبنما :

 

آب‌نما یا فواره یکی از اجزای معماری ایرانی به ویژه در طرح باغ ایرانی بوده‌ است. آب‌نماها در شهرها، نمادی از رودها و چشمه‌سارها و نهرهای روان در دل دشت‌ها و جنگل‌ها و بیابان‌ها هستند در سال‌های ابتدایی، آبنما به عنوان منبع آب استفاده  می‌شد و کاربردی شهری داشت، اما با گذشت زمان  علاوه بر جنبه کاربردی، از آبنماها به عنوان عنصری دکوراتیو استفاده کردند. در میان آبنماهای باستانی، آبنماهایی که در عصر رنسانس ساخته و استفاده شده‌اند، بسیار معروف هستند که این محبوبیت و معروفیت با ساختار مدور و چند گوشه و طراحی تندیسی آنها ارتباط دارد. در دهه‌های گذشته به ویژه از سالیان دهه‌های ۲۰ تا ۶۰ خورشیدی، بیشتر میدان‌ها و پارک‌های شهرهای ایران، دارای آب‌نما شده بودند که از جمله می‌توان به آب‌نماهای فریبنده‌ی بسیاری از میدان‌های پایتخت ایران اشاره نمود؛ آب‌نماهای میدان آزادی، ولیعصر، صادقیه، پارک شهروهمچنین میدان فلکه‌ی آب مشهد و فلکه‌ی دانشگاه تبریز و میدان نماز شهرری و دیگر نقاط شهرهای کشور…..

حوضچه‌ها یا حوض‌های کم‌عمق که اغلب در آن‌ها فواره‌های متعدد و چراغ‌های رنگین تعبیه می‌شود به آب‌نما معروف هستند. آبنما انواع مختلفی دارد که امروزه از تمامی آنها با توجه به نوع مکان ،از آبنمای مناسب استفاده میکنند. مانند : آبنما ریزشی شیشه ای، آبنمای موزیکال، آبنمای پرده ای، آبنمای هارمونیک، آبنمای دکوراتیو، آبنمای صخره ای، آبنمای نمایش فیلم، آبنمای پرده خطی آب، آبنمای پیوسته، آبنمای نوشتاری و…. عمق حوض‌های آبنما تا ۶۰ سانتی‌متر است و برحسب شکل و فرم طراحی شده، با مصالح ساختمانی مختلف ساخته می‌شوند. گاهی در کناره آن‌ها از لکه‌های گل‌کاری یا جعبه‌های گل استفاده می‌کنند.

 

آبنماها به دو دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

آبنماهای ثابت (مستقر): از ساده‌ترین نوع آبنما می‌باشد که فقط یک حرکت را ایجاد می‌کند و به وسیله پمپ راه اندازی می‌شود. به جهت این‌که اساس کارشان نیز بر پایه فواره‌ها و نازل‌های مورد استفاده می‌باشد. آب گردشی درون آن‌ها تنها قادر به فواره کردن به‌صورت ساده و یکنواخت می‌باشد. پایه آبنمای مستقر فواره‌ها می‌باشد که می‌توان بر اساس محیط پیرامونی طراحی و اجرا شود.

آبنماهای متحرک (غیر مستقر): انواع پیشرفته‌تر و مدرن‌تر آبنماها هستند، آب گردشی درون آبنماهای متحرک به‌واسطه به‌کارگیری سیستم مکانیکی یا الکتریکی در آن‌ها و همچنین تعبیه اجزای پیشرفته در آن‌ها می‌تواند با جلوه و افکت‌های خاص و متنوعی به حرکت درآید و حرکت برگش آب در این نوع آبنما قبل کنتل نیست.

آبنما‌ها بسته به مکان و نوع کاربردی که دارند انواع متفاوتی دارند که می‌توان  با توجه به بودجه، سایز محل موردنظر و سلیقه شخصی هر مدل و شکلی بخواهید را سفارش دهید. در ادامه‌ی این مقاله با انواع آبنما که در باغ ویلا طراحی میشوند آشنا خواهید شد.

 

آبنما در باغ ویلا

 

آبنمای فواره ای :  

 این نوع آبنما را میتوانیم مبنایی از آب‌های راکد و متحرک در کناهم دانست علاوه بر اینکه در جهت زیبایی مناظر و محوطه سازی انواع ویلا و باغ ویلا استفاده میشود تاثیر بسیار زیادی در حفظ آرامش شنیداری شما دارند به ظوری که با صدای ریزش آب از این نوع آبنما در فضا به انسان آرامش محض را القا میکند به گونه که شما را به سمت ماندن در این فضا سوق میدهد. علاوه بر این به دلیل اینکه ساخت و نصب آن چندان گران نیست از این نوع آبنما فواره‌ای را به راحتی می‌توان در آب موجود مانند برکه یا استخر روباز اضافه کرد، زیرا فقط به یک پمپ شناور نیاز دارد تا آب را بتواند به درستی فوران کند به این جهت است که در انواع باغ ویلا و ویلاهای شهریار و ملارد ازاین نوع آبنما جهت زیباسازی محوطه استفاده میشود.

در باغ ویلاهایی که در شهریار وملارد هستند برای زیبایی هرچه بیشتر در محوطه باغ ویلا برای نمایش فواره‌ها در شب از چراغ‌هایی در زیر محل ریزش آب استفاده می‌کنند که بایستی با اصول نورپردازی در آب مطابقت داشته باشد. تابش نور از پایین به بالا و تنظیم میزان آن، باعث انعکاس حرکات آب در محوطه اطراف و روی شاخ و برگ گیاهان می‌شود و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشدکه از ویژگی‌های مثبت و دلنشین این باغ ویلاها محسوب میشود.

 

آبنمای مدرن :

 

 

آبنما  مدرن فارغ از نوع ساخت و معماری، در واقع حرکت آب به شکل هدایت شده و هوشمندانه است. این نوع آبنما که در سال‌های اخیر به دلیل گرایش افراد به نمای مدرن، بخصوص در طراحی ویلاها و باغ ویلاهای مدرن و سبک معماری مدرن، مورد توجه قرار گرفته است و به این گونه است که به هیچ عنوان آب  به بیرون مخزن نخواهید ریخت.  همچنین مخزن آبنماها صد در صد آب بند بوده و هیچگونه امکان نشت آب وجود ندارد.

 

آبنمای دیواری :

 

این نوع آبنما‌ها برای فضاهایی مثل استخر، روف گاردن، لابی هتل‌ها و رستوران ها، ویلا ها، ساختمان اداری و تجاری و … مناسب هستند یک آبنمای دیواری نیاز به حوضچه آب، پمپ و لوله داخلی دارد. آبنما آب را به داخل حوضچه‌ای که در زیر قرار داده شده می‌ریزد.. آبنما دیواری یا دیوار خیس با استفاده از دیواری مصنوعی ساخته می‌شود که روی این دیوار حفره‌هایی با ظاهری طبیعی برای خروج آب تعبیه شده است در قسمت پایین این نوع آب نما محلی برای ریزش آب وجود دارد. آبنمای دیواری مستقل دارای یک پشت صاف و یک حوض متصل هستند که شما آن را به طور شفاف در برابر دیوار قرار می‌دهید، در حالی که یک فواره دیواری یک واحد خودکار است که می‌تواند به دیوار متصل شود.

 

آبنمای باغی :

 

آبنما باغی که اغلب با نام ،آبنما آبشاری و یا آبشار صخره ای میشناسند نوع دیگری از طراحی آبنما است که بسیار شبیه به صخره‌های طبیعی و کوهستانی ساخته می‌شود و دلیل نامگذاریش هم شباهتش به آبشارهای صخره ای واقعی می‌باشد. آبنما باغی  در هر مکانی بویژه در انواع ویلا وباغ ویلاها به جهت جذابیت و طبیعت بسیار زیبایی که ایجاد میکند استفاده میشود.

 

انواع آبنما در ملارد و شهریار

 

در متن بالا تعدادی از مدل‌های متفاوت از آب نما را برای شما توضیح دادیم اما خوب است که بدانید امروزه گستردگی استفاده از آبنماها بیشتر شامل ویلاها و باغ ویلاهای اطراف شهرهای شلوغ و پرجمعیتی مثل تهران میباشد زیرا در شرایطی به دور از تمامی دغدغه‌ها وآلوگی‌های شهری حضور در طبیعت همراه با درختان و آب جاری حس ناب و دلپذیری را به شما هدیه میدهد، حسی که سطح زندگی شما را بهتر کند، خلق و خوی شما را بهبود بخشد و در نتیجه کیفیت زندگی شما و اطرافیانتان را بالا برد. استفاده از انواع آبنما مانند آبنمای خانگی و یا آبنمای حبابی و صدای آب همراه با ئرختان سرسبز و تنومند باغ  ،حال و هوای شمال کشور رابرای افراد تداعی میکند و تاثیر آلودگی‌های صوتی محیطی را در افراد به میزان زیادی کاهش می‌دهد. برای ایجاد زیبایی بیشتر در باغ خود علاوه بر استفاده از آبنما توصیه می‌شود از انواع گلها و گیاهان زیبا در کنار حوض  و استخر خود استفاده کنید تا زیبایی بصری محیط را به حداکثر برسانید.‌این گل‌ها و گیاهان  با اشاعه عطر روح افزا خود، القا حس آرامش به افراد را به میزان زیادی افزایش میدهد.،باغ ویلاهای موجود در شهریاروملارد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هریک باتوجه به نوع معماری ، متراژ و مقدار هزینه از آبنما برای زیباسازی محوطه وایجاد این حس ناب استفاده کرده اند.

 

مسکن پارسه :

 

مسکن پارسه با چند دهه فعالیت در  این زمینه مفتخراست که درامر خرید و فروش انواع ویلا وباغ ویلا خدمت شما باشد تا بتواند به شما کمک کند بهترین انتخاب راباتوجه به بودجه و سلیقه خود داشته باشید.

تماس از طریق واتس آپ