مسکن پارسه

محسن عبدی ۰۹۱۲۶۲۲۳۶۷۱

مسکن پارسه -تلفن باغ ویلا
محوطه سازی ویلا و باغ ویلا

محوطه سازی ویلا و باغ ویلا

تاریخ ثبت : ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
تعداد نمایش : ۱۹۸۰
میزان مطالعه : کمتر از یک دقیقه

محوطه سازی

در این مقاله مسکن پارسه قصد دارد  تا اطلاعاتی درمورد محوطه  سازی در ویلا و باغ ویلا به ویژه در منطقه شهریار و ملارد را دراختیار شما قراردهد امید داریم که این مطالب  بتواند برای شما عزیزان مفید واقع شود.

حجم بالای  ساختمان سازی در شهرهای پرجمعیت ومهاجرپذیری مانند تهران، مردم را از داشتن فضای سبز و هوایی پاک کافی در سطح شهر محروم کرده است همین امر سبب شده بوستان‌ها و پارک‌های ایجاد شده در شهر، این نیاز مردم را پاسخگو نباشد بنابراین ساخت و ساز ویلا در مناطق اطراف تهران نظیر شهریار ، ملارد بسیار رواج پیدا کرده است.

محوطه سازی ویلا علاوه بر نقش موثری که در زیباسازی فضا و باغ ویلای شما دارد یکی از بهترین روش‌ها برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا خصوصا در شهرهای پرجمعیت و شلوغی همچون تهران نیزمحسوب میشود  محوطه سازی ویلا این امکان را به شما میدهد تا علاوه بر فضای داخلی ویلای شخصی‌تان، برای جدا شدن از یک روز شلوغ کاری  و هوای آلوده از فضای بیرونی  با طبیعت سرسبز و هوای دلچسب پیرامون آن نیز استفاده کنید. بخش کامل کننده و تمام لذت داشتن یک ویلای شخصی، استفاده از فضای بیرونی ویلا در شب‌های بلند تابستان و شب نشینی‌ها و دورهمی‌های شبانه و استفاده از طبیعت بکر و مطبوع در محوطه باغ ویلا ست.

آنچه در محوطه سازی ویلا مد نظر قرار می‌گیرد، ایجاد فضای دلنشین و روحیه بخش  متناسب با سبک طراحی ویلا است. در طراحی محوطه ویلا با گیاهان متنوع متناسب با شرایط آب و هوایی  منطقه مانند تغییرات دما، میزان ذخیره آب منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد. بهره گیری از ابزار و المان‌هایی نظیر آبنما در کنار حوضچه‌ها یا استخرهای کوچک و طراحی شده، آلاچیق‌های چوبی، پرچین‌هایی که با گیاهان مختلف و رنگین زینت داده شده‌اند، سایبان‌‌ها و آفتابگیرها و ساخت باغچه‌های پر گل و درختکاری‌های متناسب و همچنین قرار دادن باربیکیو در قسمتی از فضا، مهم‌ترین بخش از کار طراحی و محوطه سازی تلقی می‌شود. در ادامه این مقاله به توضیح و بررسی مراحل محوطه سازی و نحوه اجرا ابزارها و المان‌های محوطه سازی میپردازیم .

 

مسیر ورودی در محوطه سازی :

مسیر ورودی و یا مسیرچینی در محوطه سازی باغ ویلا باید به گونه ای باشد که از درب ورودی آغاز و با دسترسی به بخش‌های مختلف باغ ادامه پیدا کند این مسیر باید به گونه ای طراحی شود که جذابیت آن برای ببینده فوق العاده زیاد باشد به گونه ای که تمایل عابر را هنگام ورود،  برا گردش بیشتر درباغ و حس کنجکاوی توام با لذت را ایجاد کند. مسیر ورودی که شما اجرا میکنید باید هماهنگ و متناسب با سبک و استایل ویلا بعنوان مثال طراح‌های لوکس ، کلاسیک ، مدرن و حتی ساده باشد اهمیت زیادی دارد که حتما این مسیر به شکلی تعیین گردد که در تناسب کامل با حال و هوا و فضای باغ باشد در ادامه به چند مثال برای طراحی مسیر ورودی به عنوان پیشنهاد برای باغ ویلای شما اشاره خواهیم داشت :

  1. استفاده از سنگ‌های طبیعی به شکل‌های خلاقانه و منحصر به فرد که در الگوهای مختلف، قابل به کار بردن هستند.

 

  1. استفاده از چراغ‌های فانوسی ایستاده کوتاه یا بلند و همین طور نورپردازی از طریق ال ای دی‌های کف زمین که می‌توانند در رنگ‌های گوناگون یا یک ترکیب رنگ جذاب استفاده شوند.

 

  1. استفاده از کفپوش‌های زیبا و جذاب چون کفپوش‌های پلیمری، واش بتن، موزاییک‌های شکسته و … که هر یک زیبایی و ظرافت خاص خود را دارند.

 

  1. استفاده از گل کاری‌های ریز در دو سمت پیاده رو به شکلی که مسیر حالتی رویایی و شیک پیدا کند.

 

  1. استفاده از چمن‌های بلند در دو سمت پیاده رو به شکلی که حین عبور از پیاده رو باغ، احساسی متفاوت قابل تجربه کردن باشد.

 

فضای سبز و گل کاری در محوطه سازی  :

محوطه سازی عصر حاضر تقریباً با گل و گیاه کاری‌های منظم و خاص‌اش معروف است .طرح کاشت و فضای سبز در طراحی محوطه سازی باغ ویلا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حکم لباس را به تن محوطه دارد و به هر میزان که طراحی مناسبی داشته باشید اما از  طرح کاشت خوبی برخور دار نباشید زیبایی کار شما به چشم نمی‌آید . علاوه بر توجه به این نوع زیبایی‌ها ،در  فضای سبزی که انتخاب و یا  طراحی میکنیم باید به  میزان بارندگی، حداقل و حداکثر دما، میزان رطوبت، تعداد روزهای آفتابی، تعداد روزهای ابری  و به طور کلی اکولوژی محیط زیست، شرایط جغرافیایی، وضعیت خاک منطقه نیز توجه داشت. به تناسب موقعیت آب و هوایی از گیاهانی که شرایط و توان سازگاری با جو حاکم را دارند استفاده کرد و بهترین موقعیت را برای قرارگیری گیاهان، گل‌ها و درختان مورد نظر خود فراهم ساخت یکی از ویژگی‌های مثبتی که منطقه شهریار و ملارد دارند آب و هوای بسیار مطلوب و مناسب با انواع گیاهان و درختان است که از این جهت با دستی باز و خیال راحت میتوانید گیاه مورد علاقه خود را انتخاب و در طراحی محوطه استفاده کنید . یکی دیگر از نکات مهم پس از در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، جانمایی درست و مناسب گیاهان است دقت داشته باشید که در جانمایی فضای سبز جایی کافی و مناسب برای رشد گیاهان را در نظر بگیرید. استفاده از گیاهان همیشه سبز با پایه‌های کوتاه یا درختچه‌های مینیاتوری و یا گلدان‌های گل یک دست که با تعادل در کنار هم چیده شده‌اند، ایده جذابی در این فضا سازی‌ها خواهد شد.

 

 

 

استخر یا آبنما در محوطه سازی :

استفاده از المان استخر یا آبنما در محوطه سازی باغ ویلا درکنار تمام ویژگی‌های مثبت نظیر زیبایی فوق‌العاده و چشمگیر، حس طراوت و شادابی را  برای شما به ارمغان میاورد اما در ساخت استخر یا آبنما باید نکات مهمی را در طراحی و اجرای آن در نظر داشت که به تعدادی از آنها اشاره ای خواهیم داشت :

 1- باید استخر یا آبنما از نظر ابعاد متناسب با اندازه و متراژ باغ ویلا باشد.

2- به دور از درختان ساخته شود تا سطح آن تمیز و زلال بماند.

3- تاحد امکان ساخت آن بسیار دقیق باشد و نکاتی مانند آب بندی صحیح ، شیوه درست نگهداری و تعویض آب رعایت شود.

4-آب نما یا استخر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد تا در فصل زمستان کمتر دچار یخ زدگی و آسیب گردد.

البته که در مقاله ای مجزا و به صورت کامل ودقیق در مورد ساخت استخر ، شرایط و ویژگی‌های آن به صورت مفصل توضیح داده ایم که علاقه مندان به این محتوا میتوانند با مراجعه به لینک استخر در باغ ویلا اطلاعات جامعی در این باب دریافت کنند.

 

 

آبنما در باغ ویلا

 

آلاچیق در محوطه سازی :

آلاچیق یکی از المان‌های مهم در محوطه سازی ویلا و باغ ویلا است که علاوه بر زیبایی بصیری که در محوطه ایجاد میکند فضایی بسیار گرم و دلنشین در هوای مطبوع و حتی بارانی برای جمع‌های دوستانه و خانوادگی فراهم می‌آورد. در اکثر باغ ویلاهایی که در منطقه شهریار و ملارد طراحی و  ساخته شده اند از این المان به شیوه‌های بسیار متنوع وزیبایی استفاده شده است. طراحی و اجرای آلاچیق معمولا متناسب با سبک معماری ویلا میباشد که معمولا به صورت چوبی ، سنگی و...ساخته میشود. صندلی‌ها و مبلمان و میزی که معمولا زیر آلاچیق قرار می‌گیرد نیز درصورتی که به لحاظ رنگ و طراحی با خود آلاچیق همگون و متناسب باشد، هارمونی چشمگیری ایجاد کرده و زیبایی فضای محوطه را دو چندان خواهد کرد.

 

آلاچیق در باغ ویلا

 

نورپردازی در محوطه سازی :

نور عنصر مهمی در طراحی داخلی و خارجی هر فضا است.حضور همزمان نور طبیعی و نور مصنوعی میتواند طراحی فضایتان را بسیار زیبا و جذاب کند.در ویلا و باغ ویلا با فضای سبز گسترده، کنترل پخش نور می‌تواند در حد یک هنر مطرح شود با نورپردازی حیاط ،  باغچه ، بنای ویلا و مسیر ورودی ویلا علاوه بر ایجاد زیبایی بصری و دیده شدن فضای دلنشین باغ ویلا میتوانیم نقاط کور و تاریکی را خطرافرین هستند را به گونه ای کاملا حرفه ای روشنایی ببخشیم و به همین روش ایمنی را در بخش‌های مختلف باغ ویلا مثل کنار استخر ، باغچه ویا کنار باربیکیو و آتشگاه رعایت کنیم  به طور مثال  یک مسیر ورودی روشن که به حیاط یا باغ منتهی می‌شود، نه تنها مهمان‌ها را به داخل راهنمایی می‌کند، بلکه به طرز زیبایی سبب روشن شدن مسیر می‌شود.

در نورپردازی باغ ویلا باید هماهنگی و همگونی  با سایر اجزا وجود داشته باشد به گونه ای که با توجه به طراحی ، ساخت و متریال استفاده شده در بنا و محوطه باغ ویلا طراحی نورپردازی نیز باید از یک نقشه زیبا وهماهنگ پیروی کند . یک نورپردازی هماهنگ و متناسب با رنگ نما و بدون اتلاف در نور. علاقه مندان به دریافت اطلاعات بیشتر و جزئی‌تر در این مبحث میتوانند با مراجعه به لینک نورپردازی محوطه باغ ویلا اطلاعات جامعی را دریافت کنند.

 آتشدان یا آتشگاه  فضای باز در محوطه سازی :

آتشدان‌ها همان کارکرد شومینه‌ها را دارند اما با هزینه و فضای کمتر . ساختن و تغییر مکان آتشدان‌ها بسیار راحت‌تر از شومینه‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل نیز محبوبیت بسیاری یافته‌اند. در شهرهایی مثل شهریار و ملارد که دارای  آب وهوای تابستان بسیار خنک و در پاییز و زمستان بسیار سرد هستند وجود آتشدان یا آتشگاه درمحوطه باغ ویلا حائز اهمیت میباشد .آتشدانها  و کلا لوازم گرمایشی می‌توانند یک مگان گرم و دلنشین در باغ ایجاد کنند.شبهای سرد را گرم و دلنشین کنند.، بنابراین جای تعجب نیست که آتشدان بسیار محبوب شده است. آتشدان شبیه به ظرفی است که برای روشن کردن آتش درآن استفاده میکنند که از دو جنس آهنی یا چدنی میتواند باشد طراحی آتشکده یک کار اصولی است که بهتر است از افراد مجرب در این کار کمک بگیرید تا هم محوطه سازی باغ آسیب نبیند و هم هزینه ای دوباره متقبل نشوید آتشکده نیز انواعی دارد و مانند دیگر تجهیزات باغ به شکل‌های گوناگون ساخته می‌شود و هر کسی با توجه به محوطه باغ ویلای خود و متریال و هزینه ساخت آن بهترین نوع آن را انتخاب می‌کنید.

 

 

آتشگاه در باغ ویلا

 

تماس از طریق واتس آپ